perjantai 24. heinäkuuta 2009

Ne

Lavastekaupungin "Zombiepolitiikan aikakausi" käsitteli mm. toiseutta ja ihmisten tarvetta "pahalle naapurille", ts. sille toiselle, joka en ole minä tai minun kaltaiseni.

Niitä toisia, joita on luvallista inhota, ovat perinteisesti olleet ryssät (huoria, varkaita ja mafiaa), somalit (varkaita), spurgut (loisivat sosiaaliturvalla ja pummivat rahaa asemalla), mustalaiset (helluntailaisia huijareita mora povarissa) ja nuori uusvasemmisto (poliiseja pulloilla heittelevä töhryarmeija, joka toivottaisi kaikenmaailman neekerit ja huumekauppiaat vapaasti puhtoiseen Suomeen). Uusia rakkaita vihollisia ovat romanialaiset, joissa kompaktisti yhdistyvät monet aiempien inhokkiryhmien ihanan vihattavat ominaisuudet.

Romanialaiset kerjäläiset, taskuvarkaat, kultakellokauppiaat, ruusumyyjät ja katusoittajat ovat a) ulkonäöltään tunnistettavasti ulkomaalaisia, b) usein romaneja, c) poliisin mukaan "osa järjestäytynyttä rikollisuutta" ja d) ilmielävä osoitus siitä, mitä ne katuja töhrivät aktivistit ja viherpunikkihyysärit ovat saaneet aikaan vaatiessaan vapaata liikkuvuutta ja eurooppalaista sosiaaliturvaa ja vastustaessaan kontrollimekanismien lisäämistä. Niinpä niin. Ja kuten kaikki afrikkalaiset olivat 90-luvun alun jälkeen somaleita, nyt kaikki ulkomaalaiset katusoittajat ovat varmaan ikuisesti romanialaisia.

Ulkopuolis(emp)ina Itä-Euroopan romanit ovat nyt keventäneet omaan niskaansa osan siitä likasaavista, joka perinteisesti on vuodatettu pohjia myöten kotimaisten köyhien selkänahalle. Yhtäkkiä ruokajonossa käyminen onkin ihan hyväksyttävää, mutta vain suomalaisille - "onhan omat köyhät toki ruokittava - mutta ne muut?". Kotimaiset denat kolmosen ratikkarallilla ovat oikeastaan varsin sympaattisia kavereita; ainakaan ne eivät ravaa perässä korttelikaupalla ruusu ojossa. Suomalainen työtönkin sentään maksaa veroja.

Muutamia vuosia sitten Suomeen tuli useita ryhmiä Slovakian romaneja, joiden kohdalla lopulta alettiin soveltaa kahdeksan päivän pikakäännytyksiä. Slovakialaisen romanin sosiaaliturva kuukaudessa oli muistaakseni silloin alle 30e, ja työnvälitysfirmojen ikkunoissa ilmoitettiin vanhassa kunnon apartheid-hengessä, että romaneita ei palkata. Kukaan täysijärkinen ei voi sanoa, että EU-jäsenyyksistä seuraava sisäinen liikkuvuus ja muuttoliike köyhistä, korruptoituneista ja ihmisoikeuksista viis veisaavista maista länteen ja pohjoiseen olisi muka ollut jokin yllätys.

Romanialaisissa ei ole loppujen lopuksi paljoakaan uutta. Onhan täällä aina kyhjötetty sateessa kadunkulmissa, kaupattu roinaa ovelta ovelle (jo 15-20v sitten kiersi puolalaisia "taideopiskelijoita" maaseutuja myöten, jos joku ei muista), nyitty rasittavasti hihasta steissillä ruinaten muutamaa kolikkoa, majoituttu siltojen alla ja haettu sossulta asuntoa, että edes lapsille on katto pään päälle. Silloinkin oli tapana sanoa, etteivät ne pummit "oikeasti mitään tarvitse".

Pahinta näissä ulkomaalaisissa kerjäläisissä ja rahanhankkijoissa on se, että ne eivät edes häpeä. Häpeä ja anteeksipyytely tekisivät köyhästä sentään jotenkin soveliaamman ja riittävän harmittoman, eikä häpeämättömyys istu kotimaiseen sosiaaliturvajärjestelmään, missä päätökset virallisen kannan mukaan perustuvat vain faktoihin ja numeroihin eivätkä röyhkeyteen ja sinnikkyyteen. Tämän todenmukaisuuden tosin tietänee moni tuenhakija kokemuksesta.

Ongelma taitaa olla enemmän se, että nyt silmien sulkeminen, sivuun huitaisu ja päättäväinen ohi käveleminen eivät enää onnistu yhtä helposti, ja sinnikkyys kävelee vastaan kadulla eikä vain kulje puhelinlinjoilla etuuskäsittelijän puhelinaikoina. Jotta ongelmasta päästäisiin eroon, ollaan valmiita jo nousemaan barrikadeille ja korottamaan ääntä, jotta nyt ne "romaanit" saisivat sosiaaliturvansa ja rahansa ihan sieltä omasta maastaan tarvitsematta matkustella.

On ihastuttavan suomalaista olla epäitsekäs eurooppalaisen sosiaaliturvan ja hyvinvoinnin puolestapuhuja siinä vaiheessa, kun sosiaalinen ongelma soittaa ovikelloa.

10 kommenttia:

  1. Suhteellisen köyhä24. heinäkuuta 2009 klo 22.57

    Ulkomailta tulleissa kerjäläisissä ihmetyttää lähinnä se, miten heillä voi olla varaa matkustaa kaukaiseen Suomeen asti hankkimaan toimeentulonsa kerjäämällä? Yksi selitys voi olla se, että heidät on kusetettu uskomaan täkäläisten katujen olevan puhdasta kultaa ja että toimeentulo heltiää muutaman viikon oleskelulla kuppi ojossa. Toinen selitys voi olla se, etteivät he olekaan niin köyhiä kuin on oletettu, vaan kyse on järjestäytyneestä toiminnasta.

    Katsoipa asiaa miltä kannalta hyvänsä, niin kerjääminen on vakava sosiaalinen ongelma. Suomalaiset eivät voi elättää kaikkia maailman kerjäläisiä, joten ensisijaisesti pitäisi pyrkiä varmistamaan omiensa toimeentulo, niin sydämettömältä kuin se ehkä kuulostaakin..

    VastaaPoista
  2. Olen lukenut että nämä "kerjäläiset" ottavat pakuista rekvisiittansa eli jalkapaketit sun muut ja ryhtyvät "töihin". Ja mitä ne sinne ruokajonoon menevät jos kerran ei ruoka kelpaa? (Se ystäväni päin naamaansa saama sämpylä on edelleen muistissa...) Suhteellisen köyhä puhuu ihan asiaa. Jos niillä on omat autot ja varaa ostaa bensaa tuhansien kilometrien matkaan niin voisiko miettiä sen bensarahan laittamista muuhun? Hienoja autoja siltä alueelta kuulemma löytyy, missä ne täällä majailevat. Minusta kerjäläisiä ei pidä auttaa täällä. Kun ei ole varaa auttaa omiakaan kansalaisia. Palveluja ym. karsitaan ja annetaan rahat mahdollisille ulkomaalaisille huijareille? En suostu!

    Totta kai jokaisella on oikeus parempaan toimeentuloon, oikeus liikkua vapaassa Euroopassa, mutta tehköön sen sitten muutoin kuin tulemalla kerjäämään! Ei mekään täältä lähdetä veroparatiiseihin kerjuukuppi kourassa.

    VastaaPoista
  3. Hmmm, asiassa on monta puolta. Täällä Malmilla oma väki on hoitanut vieraat romanit pois tieltä ,D *hyvä me* Nyt he kerjäävät ovelta ovelle, mukana suomeksi kirjoitettuja erilaisia lappuja... Eli - kyllä tässä nyt hiukan on omituisia piirteitä. Lisäksi ainakin täällä kerjääjät ovat olleet kohtuuhyvin pukeutuneita vert. normihörhöihin (siis meikäläisiin), myyneet "kultakoruja" ja käyneet ihan iholle - mitä minä erityisesti inhoan! En ole ollut mitenkään radikaali, sanonut vain, että en anna muillekaan pyytäjille. Tutuille, se on eri asia.

    Asian kanssa joudun tekemisiin muutoinkin ja kyllä ihan virallisen(kin) tiedon mukaan tämä olisi organisoitua toimintaa. Uskon tähän vakaasti, suuri osa on kuitenkin kohtuullisen hyvävointisen näköisiä, tavara (vrt. ruoka) ei kelpaa, vain raha jne. Jotain muutakin ehkä tiedän, mutta en voi todistaa oikeaksi =(

    VastaaPoista
  4. Ymmärrän hyvin suhtautumisen kerjäämiseen ja kaupusteluun: lotasen varmaan päin näköä jos joku tulee iholle kiinni. Hyvät - nimenomaan hyvät! - katusoittajat saavat multa kolikon tai pari jos vain on varaa ihan alkuperämaasta riippumatta, kerjäämistä ja kaupustelua en tue pennilläkään.

    Rahanansaintakulttuurit ovat erilaisia eri puolilla, ja monissa osissa Eurooppaa nämä Suomeen vasta tulleet kuviot ovat olleet arkipäivää jo vuosikymmeniä. EU-jäsenyys tarkoittaa kuitenkin sitä, ettei Suomessa voida välttyä muun EU:n sosiaalisilta ongelmilta. Sitä, olisiko jäsenyyskriteerien pitänyt olla tiukempia voi aina jossitella.

    Siihen, miten asia jatkuu, ei varmaan voi enää vaikuttaa muuten kuin tekemällä täällä kerjäämisestä ym. mahdollisimman kannattamatonta. Eli olemalla antamatta rahaa.

    Minusta vain on huvittavaa, miten negatiiviset asenteet ovat siirtyneet uusiin kohteisiin. Toivotaan kovaan ääneen, että Romaniassa elintaso nousisi niin ettei tänne kannattaisi tulla, mutta kotimaassa jaksetaan kitistä verojen nostosta, vaikka asunnottomia on tuhansia ja sosiaalihuolto kärsii kroonisesta rahapulasta.

    Järjestäytyneisyys taas on minulle aika yhdentekevää. Jos toiminta ei kannata, se ei kannata. Kovin korkean tason järjestäytyneestä rikollisuudesta tuskin taas on kyse; sen verran pienet rahat on liikkeellä ja salakuljetuksella ja huumekaupalla ammattilainen tienaisi varmasti paremmin.

    Kuitenkin kun puhutaan järjestäytyneisyydestä, kannattaa muistaa että organisoituneen pimeän rahanhankinnan määrä ja valta on usein suorassa suhteessa heikkoihin ihmisoikeuksiin ja huonoon sosiaaliturvaan. Pitkällä tähtäimellä on parempi kohdistaa kontrollitoimenpiteitä syihin kuin seurauksiin.

    VastaaPoista
  5. HS: Helsingissä halutaan rauha Kallion Raatteentielle

    Ymmärrän kyllä, että tuo Hesarin pätkä ärsyttää paikallisia, mutta voisiko nimby-kritiikin kuitenkin kohdistaa johonkin muuhun kuin Hurstin ruokajonoon?!

    Tulipa kiukkuinen olo.

    VastaaPoista
  6. "Toiseuteen" kohdistuvan epäluulon ja aggression voi selittää paljon suoremmin ja rehellisemmin: romanialaiset kerjäläiset ovat rumia. He ovat suomalaiseen hyvinpaijattuun silmään liian usein vanhoja tai ennen aikojaan ahavoituneita, huonosti syöneitä ja pukeutuvat muodinvastaisella tavalla, joka on yhdistelmä resuisuutta ja räikeyttä. He eivät istu "meidän" katukuvaamme, joka sekin on ruma, mutta jonka rumuuteen olemme turtuneet. Ja he puhuvat vierasta kieltä, josta ei ymmärrä sanaakaan.

    Sellainen kerjäläinen istuu jalkakäytävän laidalla selkäänsä kivitalon seinään nojaten, kuppi kädessä, ja me kuljemme ohi kireällä askeleella; emmekä voi olla luomatta pikaista vilkaisua ilmeettömiin, aivan liian ruskeisiin kasvoihin ja sillä vilkaisulla me teemme selvää koko ihmisen olemuksesta, ajatuksista ja historiasta. Me tiedämme kiveen kirjoitetulla varmuudella mikä hän on miehiään ja naisiaan. Ja kaikki mitä olemme näistä alempiarvoisista ihmisistä kuulleet, tulee siinä silmänräpäyksessä todeksi. Huhuja ja legendoja ei enää ole.

    Ajatuksen, jonka mukaan ihmisiä voi arvottaa heidän ulkonäkönsä ja kulttuurinsa erityispiirteiden perusteella, ympärille on kehittynyt pitkälle jalostettu oppi. Sen perusteesit ovat olleet olemassa iät ja ajat, mutta vasta 1930-luvulta lähtien siitä on käytetty nimeä rasismi. Rasismin peruskäsitteitä on ksenofobia eli muukalaiskammo.

    Me tiedämme kadehdittavan paljon romanialaiskerjäläisistä ("romanikerjäläinen" on semanttisesti eri asia) siihen nähden, että en itse tunne ketään, joka olisi koskaan yrittänyt jutella tai tehdä tuttavuutta sellaisen kanssa.

    En myöskään tunne lähipiiristäni ketään, joka olisi elääkseen kerjännyt. En siis tiedä, millaista on kerjätä. Mutta tiedän, että kerjäläisiä on ollut tuhansia vuosia, jokaisessa kehittyneessä yhteiskunnassa. He ovat täyttäneet olemassa olevan sosiaalisen lokeron siinä kuin esim. prostituoidut ja pormestarit. Jokaista ryhmää on maailman sivu katsottu karsaasti, mutta ne eivät ole kadonneet minnekään. Voisi ajatella, että tähän on syynsä. Suomessakin on kasvanut vasta yksi tai kaksi sukupolvea, joille kerjäläiset ovat varsinaisesti outo ilmiö (tai sitten viinarahan pummajia ei mielletä kerjäläisiksi). Vaikka en tunne asiaa, esitän silti valistuneen veikkauksen, että kadulla kerjääminen ei ole verraten miellyttävää eikä tuottoisaa.

    Eri ihmisillä näyttäisi olevan erilaisia kokemuksia kerjäläisistä, heidän ulkonäöstään ja toimintatavoistaan. Se on ymmärrettävää. Missään ei sen sijaan näy merkkejä toiminnasta, jota suomalaiset itse eivät olisi harjoittaneet kadulla pummaamisesta ovelta-ovelle -kaupusteluun. Ja ruokajonossa seisomiseen.

    Koska kokemukset vaihtelevat, on johdonmukaista päätellä, että romanialaiskerjäläiset ja -kaupustelijat eroavat luonteenpiirteiltään toisistaan eivätkä siis ole yhdestä prototyypistä kloonattuja. Että he ovat yksilöitä, kuten ihmiset yleensäkin, ja - ellei Hume ole oikeassa - heidän joukossaan on samalla tavalla paremmin ja huonommin käyttäytyviä jäseniä kuten missä tahansa yhteisössä.

    - Minulla oli kevättalvella visio: siinä satakunta tavallisen oloista kansalaista saapui yhteen ja levittäytyi muutaman metrin välein pitkin kaupungin pääraittia, kuppi tai hattu edessään istumaan päiväksi. Olisin kovasti halunnut sen päivän iltana käydä kuulemaan, mitä he olivat nähneet, kuulleet ja kokeneet - ja mitä olivat heidän editseen kulkeneet ajatelleet.

    VastaaPoista
  7. Jan T: Hyvä kommentti, kiitos.

    VastaaPoista
  8. http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Kerj%C3%A4%C3%A4minen+kuuluu+perusoikeuksiin/1135248153481

    Ylläolevasta löytyy tämänpäiväinen HS:n pääkirjoitus aiheesta. Nyt mukana myös "loistavia" kommentteja.

    VastaaPoista
  9. Tarkastus: Helsingin kerjäläisprojekti olisi pitänyt kilpailuttaa (HS 11.08.09)

    Ja vielä Jan T:n vinkkaama Hesarin vanhempi kirjoitus aiheesta toimivana linkkinä niille joita kiinnostaa:

    Kerjääminen kuuluu perusoikeuksiin

    VastaaPoista

Kommentointi vapaa. On mukava huomata joskus kirjoittavansa ihmisille pelkän kasvottoman internetin sijaan.